Victoria Solås

2011-10-17
20:14:58

Don't Go Breaking My Heart - Agnes
Typ en miljon bilder idag!

Ortencia i hagen

Reaktion även kallad Räkan

Räääääkan

Stackars lilla Lanja och Nadja. Hon hade kolick igår/inatt/idag.

Boxhagarna.

Dianysika och Traverna.

Stallet/skrittmaskinen/ridhuset allt i ett!


Ortencia innan jag red henne.



Precious.

Haha, min häst ser ut att ha enorma hovar. Men de är inte alls så stora.


Skrittade ut som uppvärmning.

Glaaad häst med svängöron!



Ridstövlarna helt nyputsade.


Woltas fick vara modell i eftermiddags solen.



Haha! En av 2 katter på gåren. SJukt kelsjuk!


Stallet. Sista och tredje boxen ifrån vänster är Ortencias.

Jaa, denna dag! Varit kort och lång samtidigt. Vaknade 7 idag. Pigg och helt utvilad? Somnade inte förens lite efter 12! Sov alltså 7 timmar och de dagar jag sover 8-9 timmar är jag trött, samt vaknar en miljon gånger.(Gjorde jag inatt med)
Gick ut iaf för att morgonfodra, då jag glömde att hjälpa till med kvällsfodringen! Tur vi ändå är rätt många. Ser Helen som sitter utanför Lanjas box. Vissade sig att hon hade fått kolick samt förstoppning och de hade suttit uppe hela natten. Hon mår iaf toppen nu iaf! Men det såg mörkt ut vissa perioder under dagen ..
Mockat 5 boxar idag, fast jag inte fick mocknings uppgiften utan halm uppgiften. Haha, Allting blev gjort halvsnabbt idag. Trots vi var 4 personer. Inte så konstigt då man får hålla koll på en kolick/förstoppnings häst. Körde in en höbal och en halmbal. Gick in och åt lunch efter middagsfodringen.

Red sedan min fina häs! Eftersom jag var ledig på eftermiddagen, hehe. Skrittade ut i skogen som uppvärmning. Kom tillbaka och fortsatte på vad Helen gick igenom igår. Såååå, underbar och fin var hon idag.  Jobbade henne även i galoppen på samma sätt.(Gjorde inte det igår) Gick väl inte super men hon förstår iaf principen. Hon orkar inte hålla galoppen på en volt hela tiden heller. Men hon är redan mycket starkare nu än när vi kom hit. Så jag är super nöjd så länge hon orkar hålla den och samtidigt jobba!
Principen är att hästen ska ta stöd på tygeln, sänka halsen och därmed upp med ryggen. Man rider på en volt. I volten så väljer man 4 punkter som man vägleder hästen mot. När hästen går upp med huvudet höjer man händerna. När hästen tar stödet och länger halsen följer händerna med neråt. Så håller det på i alla gångarter.
När jag var klar och skrittade av gjorde jag massa halt/skritt övergångar. Från skritt till halt vill hon inte bära sig och därmed kör hon upp huvudet in i stoppet. Resultatet är ju inget att skryta över. Så detta tränade jag på som avsluttning. Alla var ju inte perfekta, men de flesta var att riktigt bra!

När jag var klar klippte jag öronen, mannen och lite på benen. Hon börjar bli otroligt lång hårig fast hon går med innetäcke och tjockt vintertäcke! Har inte lust att klippa henne heller eftersom hon inte går i stenhård träning. Hon fick stå på gången medans jag putsade både stövlar, träns och stallskor. Släppte in henne i boxen efteråt.

Hjälpte till i stallet trots att jag var ledig.
- Hjälpte Per sadla av Wilma(för han smsade)
- Gav Kiro mat
- Gav hästarna kraftfoder
- Började ge eftermiddags höet
- Tog av Wilma och Blaze från skrittmaskinen.


Inte mycket att skryta över men jag är snäll jag! Haha, kom in. Satte mig här. Fixat bilder. Gjort te. Städat in och ur diskmaskinen. Torkat av bänkarna. Nu skriver jag på det sista i detta inlägget.







Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: