Victoria Solås

2011-04-18
20:09:50

Hunger - Amaranthe
Shieeet, vad jag har hunnit med grejer idag! Gick ut vid halv 11 och tog in Ortencia. Pysslade om henne länge innan jag la på sadel och tränsade. Gick ut och longerade henne en stund innan jag övergick till markarbete. Stå på marken och "rida" med tyglarna. Svarade så där bra idag på detta. Men duktig var hon ändå. Sen så kom pappa och då låg jag ett fler tal gånger på hennes rygg. Efter ett tag så stog jag upp i stigbyglarna och hon var lika duktig för det. Hoppade ner igen och upp igen och denna gången la jag över benet så jag satt helt och hållet. Och guuud vad duktig hon var. Stog med toppade öron och bara: Jaha, nu då? Hoppade av igen. Och upp igen för att sedan stå i stigbygeln några varv. Otroligt duktig var hon iaf! Efter det så tvättade jag svansen på henne så den blev fin och inte skitigt brun som den var .. Medans hon torkade fick hon beta medans jag pratade med mor och far i den varma sol!

Ortencia som smutsig^^

Nästa häst på tur var Omira. När jag hämtade henne i hagen så orkade jag inte gå så jag knöt fast grimskaftet i andra sidan och hoppade upp och red till porten. Så jag bestämde mig snabt för att bli ännu mera hårig= mera barbacka ridning. Satte på henne en repgrimma och satte fast tyglar i hacken under huvudet. Satte även på henne ett stigläder runt halsen. Tänkte hioni kunde tränna på det dära med att följa tyngden och även för att slippa betet för en dag! Skritten gick skit bra. Traven gjorde vi massa serpentiner och volter hitt och dit. Galoppen blev det att rida i en 8. Och på mitten var det stopp. Tur den hästen lyssnar bra på rösten för annars hade det inte gått så bra att stanna. Haha, efter det så skrittade jag ut en kort sväng. När jag hörde mor och far med traktorerna så red jag tillbaka(red bara vid en åkersväg ca 500 m). Tvättade även svansen på damen. Sjuukt vad det blir för skillnad egentligen. Hon fick stå inne för att torka medans vi andra gick in och åt. Borstade svansen och hade på flugspray innan hon fick gå ut.

Omira :)
När jag hämtade Orchid så kastade jag en blik över axel och såg att Omira rullade sig. Som tur var i hö/hösilaget!

Tog in Orchid som sagt. Brostade halv noggrant innan jag satte på henne en repgrimma. Hade bestämt mig för att trimma fläsket lite på henne så det blev ett "långt" longerings pass. Efter en 25-35 min var hästen helt genom svettig. Då hade hon även haft lååååånga skrittpauser för att tillägga det! Så frågade pappa om han ville ta ut slangen och frågade även mor om hon ville sätta på vattnet. Båda gjorde som jag bad dem om. Pappa fick stå och hålla Orchid medan jag spolade henne.I början var det lite små äckligt när det kom vatten, men efter någon minut stod hon helt stilla medans jag fixade. Tvättade även hennes svans så den också blev fin och ren. Även hon fick på sig flugmedlet innan hon släpptes ut. Det första hon gör är att springa bort till maten och rulla sig. Smarta hästar. Tur att de föredrar att rulla sig där istället för i leran^^

Fixade stallgången för den var ju helt blöt med massa sågspån överallt. Så sopade och slänge ut det. Sedan fick jag något ryck eller liknande för efter det plockade jag fram 3 sadlar, longerings gjorden, tömkörnings gjorden, martingalen och 5 träns. Smörjde allting och fixade även så att mamma kunde sätta på en tvätt med massa smutsiga schabrack, vojlokar och gjordar.

Nu sitter jag här framför datan. Ringde nyss till Gäsene för att boka ridhuset tills imorgon. Och självklart kunde jag det! Så imorgon mellan 12-14 är jag där och löshoppar Omira och Ortencia. Ska rida på Omira bort och ha Ortencia på töm hade jag tänkt. Får se hur det går bara.


Gäsenes  anläggning
- två utebannor 20x40 &  40x80
- ett ridhus 20x40
Mera info http://www.gäseneryttarna.se/



Nu ska jag plugga teori in för körkorts teorin!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: