Victoria Solås

2011-04-28
23:34:07

Blow - Kesha
Började dagen kl 4. Fixa sig och sedan åka vid halv 5 tiden. Sov en del av vägen. Träffade Tina Gardermoen flygplats. Hon skulle till sin bror i Bergen, men ville gärna följa med mig till Paris istället. Men vi kom fram till att hennes mamma skulle nog bli lite arg!



Iaf så tog vi oss en fika. Beställde en Chai Latte och någon macka med ost och skinka. Super go verkligen! Men kommit på en sak dock .. Espresso Haouse(Sverige) gör HELT KLART den BÄSTA Chai Latten! Satt och fikade en timme medans vi väntade på flyg. Hennes gick kvart över 7 och mitt gick kl 8. Strossade runt lite innan jag gick till min gate. Satt väl där i en 40 minuter innan jag fick borda flyget.



Det syns inte så bra på bilden och jag tror detta är en tidig verision av flygplatsen Charles de Gaulle(Paris). Flygen kommer nu "in i byggnaden". Måste bara säga att det är helt klart den coolaste byggnaden jag varit i. Ni ser den runda grejen i mitten. Det är flera våningar högt och istället för trappor över allt så är det slusar rakt ut i ingenting kändes det som! Så om du kommer in på en viss våning så går du runt till en sluss så åker du på rulltrappa till en annan våning. Att åka i dem "hissarna" var nått av det coolaste helt klart! Är en sak att uppleve vill jag lova!



Efter att jag hittat mitt bagage så var det ju problemet att hitta sig till tågstationen. I Frankrike snackar man franska och engelska nochalerar(?) dem .. Fick en karta och beskrivning om hur jag skulle gå m.m för att komma mig till min absoluta slutstation innan Laila hämtade mig. Det tog mig bara 7-8 timmar!

Första tåget var till stationen från flygplatsen. Nästa var ju att hitta till rätt tåg(även biljet att köpa). Tog ca en 40 min med tåg. Nästa var att hitta till nästa station .. DET var krångligt. Upp och ner. Höll på att hoppa på ett tåg åt fel innan jag frågade vart det gick. Till slut fick jag rätt anvisning till rätt spår.


En av tåg stationerna. Tror detta var till första tåget om jag inte minns fel!


Min franska biljett. Ni ser min tumme. Den är inte stor .. Dessa används även vid bommar så du kan komma igenom.


Olika rutnät i Paris .... Jag skulle till mitten (Y)


Trodde detta var ner till mitt tåg men det var fel. Men påminde en hel del om USA:s tunnelbanor.


Haha älskar verkligen denna skulpturen!


Efter ett jag beställt min biljett inför det sista tåget var klockan inte mer än halv 1. Gissa när mitt tåg gick. Jo, ca 16.45 ... Hittade ett UR MYSIGT café. Beställde fransk pizza. Jätte god men men massa ost i mitten och ingenting på kanterna, men god ändå! Satt och läste bok samtidigt som jag fördrev tiden. Fick sitta kvar efter stängnings tid för de var så snälla och förstående över att mitt tåg gick så sent. Pratade en hel del med han ena som jobbade där. Han kunde engelska! 1 poäng till han! Beställde efterrätt med. Hade min telefon på ladning bakom disken så jag kunde inte ta kort


Såg ut ca som denna. Men större behållare, och Massa sockersöt grädde på toppen! Verkligen utsökt! Vid 5 över 4 började jag röra mig ner mot stationen. Fick sitta och vänta under en stor tavla medans jag fick vänta på vilket spår de skulle sätta tåget på. Tog BARA 25 min .. Pratade med mamma en del medans jag väntade. På tåget hade jag sällskap av en familj norskar som skulle till sin systers bror eller något sånt. Super trevliga och så kunde de franska med! Fick vissa leg på att jag var skolstudent.

En annan sak. Man räknas som vuxen när man är 12 i Frankrike! I Sverige är det 18-19 och i Norge är det 15. Dessa lagar som gör att de får betalla mera ..

Detta är Peggy! Grisen på gården .. Får se hur jag kommer överens med denna, höns husets dörr öppning är på hennes högra sida. HON KAN MORRA! Jätte läskig ju! De har för övrigt hundar, katter m kattungar, kaniner m kaninungar, hästar och gris.

Imorgon ska jag upp vid 7. Frukost. Vid 8 ska vi vara betäcka ett sto naturligt(de är väldigt inne på frusen sperma och inseminera stona). Vid 2 ska vi ner till veterinär högskolan och göra ultraljud på ett annat sto. Ska även köra 2 hästar. Utäver det får vi se vad som händer. De har boxar med. Vissa står i dem och andra står ute. Imorgon kommer det inte behövas mockas. De står på halm med för den delen .. Alla här är jätte trevliga! Ska sova i huset inatt men imorgon måste jag städa mitt egna hus. Flyttar in där som sagt imorgon inför de kommande 5 veckorna. GREAT!

Det är sommar över allt här nere! Kan verkligen inte förstå att det är sant det man ser. Tittar ut och ser blommor på träden. Sett äppelträd i full blomning, flera andra träd med fullt ustlagna skott. Senast imorse såg jag snö på vissa ställen i luften över Norge ...

Nu tänker jag sova för jag ska upp imorgon bitti. Inte lika tidigt som idag dock! Sovit 5 timmar för att tillägga det. Att jag inte är mera trött eller sovit någonting är ju hlet sjukt! Ajja ni får säkert höra mera om morgon dagen imorgon. SKa ta flera kort för att vissa allting. Verkligen stooort och sjuuukt vackrt här nere! Huset i sig har halm tak vilket man ju inte brukar ha?!^^

Kommentar:
#1: AdineM

Åhr, den pizza'n så god ut!! Kos deg videre i Frankrike! :-D

2011-04-28 @ 23:55:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: