Victoria Solås

2011-04-16
23:37:39

Bailamos - Ferró
Ja, gick upp vid 10. Men gick inte ut i stallet förens 1 någon gång. Tog in Orchid. Borstade igenom henne nogrant då det verkligen behövdes! Skrittade fram en bra stund innan jag kortade tyglarna och red volter ialla 4 hörnen på ridbanan. Fortsatte med samma övning i trav i båda varven. Eftersom hon inte har så mkt kondition så blev det 2 varv i galopp i ena varvet. I andra varvet var hon starkare i sidorna så hon fick göra en 20 m volt och fortsätta på långsidorna i egen takt och ställlning. Blev inte mera gjort utom avskrittning. Svampade av henne och efter det så släppte jag ut henne igen.


Orchid -99 e. Koh-I-Noor u. Omira fölet Ora'miss

Nästa häst in var Omira. Putsade även henne noggran då det behövs så här års då hästarna har otroligt leriga hagar. Testade martingalen på henne. Har insett att våran häst ras är rätt liten har jag kommit fram till. Har fått göra håll ända fram. Kunde lika gärna köpt ponnymartingal. Haha, gjorde samma övning med Omira. Hon har ju bättre kondition och hon lyckades samla sig emellan åt och lyfta ryggen ett halv steg. Är riktigt nöjd med hennes prestations förmåga idag även fast hon har haft sina ryck. I galoppfattningen gick det jätte fint. När vi tog långsidan såg vi plastiken som flög pga blåst så vi bockar och skenar om vart annat. Kan ju inte annat än att sitta och skratta där på häst ryggen. Fick en riktigt fin fattningen. Vi gjorde en volt tillbaka och i det vi kom ut på spåret igen så fattade vi galopp. Då flöt hon verkligen fint framåt! Skrittavsluttnings så klart efter det.


Omira för ett år sedan. Och nej jag har inga stigbyglar på bilden. :)

Efter det tog jag och mamma in alla 1 åringarna. de fick äta. När de var klara så tog vi ut 2 och 2 på stallgången och pysslade om dem efter behov. Avmaskade dem allihopa. Opéra var man till och med tvungen att klippa bort hårbollar för pälsen hade tovat sig så under magen. Älskar häst rasen. Tror det var första gången hon stod på stallgången och så står jag och klipper päls under magen. Det är inte så det brukar gå till. Pussade en massa på min bebis med så klart! Efter en timme eller så, så kommer Cecilie ut med nybackade bullar och saft till mig och mamma. Var bara tvungen och se om min häst käkade bullar och ja, varför inte sa han och ville ha mera. Han kommer bli bortskämd har jag insett ..

Efter det gick jag in och satte pizzadegen till kvälls måltiden. Så nu har vi käkat pizza och det var smarigt! Kan säga att jag känner mig (för tillfället) som en duktig kock! Kommer inte vara länge känns det som ...

Haha, medans jag väntde på att degen skulle jäsa så tog jag in Ortencia. Medans hon käkade sin matranson så passade jag på att borsta igenom henne. Sjukt gullig häst har jag börjat inse! Mamma var med mig hela tiden så jag bad henne slänga upp mig på ryggen på henne så jag kunde ligga på den. Endast för att vänja henne till tyngder och kanske börja sätta lite muskler så det inte blir allt på en och samma gång senare. Ligger där på ryggen och har det super mysigt. Hästen hänger med huvudet, efter en liten stund svänger hon på huvudet som för att säga hej. Gör samma sak på andra sidan. Men först var jag och mamma tvunga att knäcka oss lite. Vi började fundera på hur vi skulle klara av att göra det på "fel" sida av hästen. Vi lyckades! Och det var väl ändå huvudsaken. Släppte ut henne igen. Och har redan planerat vad jag ska göra med henne imorgon.


Ingen bra bild på Ortencia men här är hon på bete med fölet Opéra.

In igen efter det. Byta om för jag var ju alldelles hårig! Fixade med allting som skulle på pizzan och så kommer det en bil. Det vissade sig vara Petra, hennes mamma och Miranda som kom för att hälsa på. Blir nog en kaffebjudning imorgon hos dem. Blir att titta på deras senaste tillskott i hästflocken. Har inte sett deras förra nykomling ens så det ska bli intressant.

Nu ska jag gå och borsta tänderna. Ska upp lite tidigare imorgon än idag hade jag tänkt. Måste fixa köket för pappa kommer hem. Vill ju ha någonting gjort av honom. Så bäst att vara snäll! Har planerat att gå bort till Gäsene ridklubb, 3 km. 2/3 av vägen är asfalt med. Då ska jag ta med mig Omira och Ortencia och löshoppa dem 2. OMira vill jag se att hon fortfarande har ett sug efter hindren. Och Ortencia ska jag göra det för att testa henne, vet att hon verkligen älskar att hoppa. Ska även se om hon har lite kapacitet för det. Samt så blir det ett avbrott i tillvänjningen av ryttare på ryggen. Så ser fram emot dagen jag pallrar mig ditt bort. Kommer få gå men det är ju en bra framskrittnings bit och inte minst motion!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: